.: Na imieniny do: Januarego, Konstancji i Leopolda .: Użytkowników online: 4
     | home
      Nie masz jeszcze konta? Możesz !
 

W galerii
BWO-2018
OOM i MMM-2018
 
Brydż-Turnieje
Turnieje Milickie
 
Milicka Wiosna 2018
Wyniki Turnieju
Galeria foto
 
Terminarz sportowy
Brydż - Klub Nauczyciela
Czwartek - turniej par 1730
 
Statystyki
Użytkowników: 0
Gości: 4
 
Twój adres IP
54.162.15.31
 
Liczba odwiedzin
 
 
  Oburzeni likwidacją połączeń kolejowych - 2016-12-22 13:21:06
W piątek 16 grudnia w Urzędzie Miejskim w Miliczu odbyło się zwołane w trybie pilnym przez burmistrza gminy Milicz Piotra Lecha spotkanie samorządowców dolnośląskich i wielkopolskich. Obecni na spotkaniu samorządowcy wyrazili oburzenie i ubolewanie z powodu likwidacji ostatnich połączeń kolejowych na odcinku Krotoszyn–Wrocław i nieuprzedzenia o tym władz samorządowych. 

Spółka Przewozy Regionalne, której współwłaścicielem jest samorząd województwa, z dniem 11 grudnia zlikwidowała jedyne istniejące weekendowe połączenie kolejowe „Barycz”, łączące Milicz z Wrocławiem i Krotoszynem. Nagła, bez żadnej zapowiedzi, całkowita likwidacja połączeń na trasie od Krotoszyna do Wrocławia Głównego oburzyła samorządców, stąd pilne spotkanie w Miliczu, na które przybyli: radny Województwa Dolnośląskiego Ryszard Lech, radny Województwa Wielkopolskiego Julian Jokś, wicestarosta powiatu milickiego Paweł Herl i kierownik wydziału promocji w Starostwie Powiatowym Beata Łabaczuk, wójt Cieszkowa Ignacy Miecznikowski, wójt Krośnic Andrzej Biały, reprezentant posła na Sejm RP Piotra Babiarza i zarazem Nadleśniczy Nadleśnictwa Milicz Janusz Łabuda, który przypomniał, że poseł od dawna zabiegał w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju o modernizację tej linii kolejowej, oraz włodarze i przedstawiciele powiatu krotoszyńskiego, gmin Zduny, Krotoszyn, Dobroszyce oraz dyrektor Deparlamentu Infrastruktury UMWD Wojciech Zdanowski i przedstawiciel PKP. Gospodarzem spotkania był burmistrz Piotr Lech, z inicjatywy którego doszło do tego spotkania, a towarzyszyli mu wiceburmistrz Sławomir Strzelecki i sekretarz Dariusz Moczulski. 

Likwidacja bez uprzedzenia
Dyrektor Deparlamentu Urzędu Marszałkowskiego Wojciech Zdanowski wyjaśniał, że decyzja o braku połączeń nie wynika z chęci likwidacji tego połączenia, ale podyktowana jest koniecznością przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej. Linia nr 281 ma być gruntownie modernizowana, ale dopiero od marca przyszłego roku, a połączenia kolejowe mają wrócić z powrotem pod koniec 2018 r. 
- Zdecydowaliśmy się nie uruchamiać pociągów w styczniu i lutym 2017 roku, bo frekwencja i tak była bardzo niska. Przyczyną słabego zainteresowania jest przede wszystkim zły stan infrastruktury, co nie zachęca klientów do korzystania z połączeń – mówił W. Zdanowski. 
Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetarg na wykonanie dokumentacji rewitalizacji linii nr 281 na odcinku Grabowno Wielkie – Zduny, czyli od 17. do 55. kilometra linii kolejowej, na co przeznaczyły 2,829 mln zł brutto. Następnie, na podstawie dokumentacji przeprowadzone zostaną roboty budowlane związane z przywróceniem parametrów linii nr 281. Efektem inwestycji oprócz przywrócenia prędkości pociągów rzędu 120 km/h ma być poprawa przepustowości i bezpieczeństwa oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji linii kolejowej. Obecnie prędkość pociągów na zdecydowanej większości tego odcinka jest ograniczona do zaledwie 40 km/h, a dodatkowo z powodu złego stanu toru lub podkładów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.
Z tą argumentacją nie zgodzili się obecni przedstawiciele samorządów. - Ta linia może i jest nierentowna, ale z drugiej strony trzeba pamiętać, że korzystają z niej ludzie najsłabiej sytuowani, niemający żadnego własnego środka transportu, i o nich też musimy dbać – argumentowali samorządowcy dodając, że nie zadbano o żaden środek zastępczy na czas modernizacji torowiska, a kursy zlikwidowano w grudniu, przed Świętami Bożego Narodzenia, co utrudni dojazd do rodziny choćby starszym osobom. Z kolei przedstawiciele Krotoszyna podkreślali, że wiele młodzieży z Krotoszyna dojeżdża do Wrocławia, gdzie studiuje. Z tego połączenia korzystają również uczniowie Technikum Leśnego w Miliczu dojeżdżający do szkoły. 
Zebrani podnosili też argument, że samorząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował się na utrzymanie skomunikowanych z likwidowaną linią połączeń do Poznania, mimo że są one nierentowne. 
Jednocześnie samorządowcy wyrazili oburzenie, że o planowanej likwidacji połączenia dowiedzieli się od samych mieszkańców. - Fakt, że dowiedzieliśmy się o tym od mieszkańców, jest skandalem. To pokazuje, jaka między nami jest współpraca - mówili dodając, że to nie sprzyja współpracy Samorządu Województwa z samorządami powiatowymi i gminnymi. 
Obecny na sali przedstawiciel PKP bronił planowanej modernizacji, argumentując, że „dalej tego dziadostwa jeżdżącego na trasie z prędkością 20-40 km na godzinę nie można tolerować”. Kiepskie parametry linii nie pozwalają też na zakup nowego taboru. - Myślę, że po remoncie tę linię czeka rozwój - dodał. Torowisko na odcinku Krotoszyn - Zduny, które znajduje się w najgorszym stanie,  polepszy się najwcześniej pod koniec 2018 r. Obecnie oceniane są oferty na dokumentację projektową tej inwestycji, a prace budowlane mają ruszyć w trzecim lub czwartym kwartale 2017 r. 
– Być może trzeba pomyśleć nad wprowadzeniem szynobusów. Podobne rozwiązanie sprawdziło się przecież w innym miastach. Poza tym istnieje potrzeba, aby pociągi kursowały codziennie. Wtedy sytuacja na pewno się poprawi – mówił z kolei radny wojewódzki Ryszard Lech.
Głos zabrał też burmistrz Piotr Lech, który podkreślił, że Milicz jest szczególnie uczulony na punkcie kolei, bo w latach 90. zlikwidowano już kolej wąskotorową, czego skutki odczuwane są do dziś. - My reagujemy z uprzedzeniem – zaznaczał, kategorycznie krytykując zarówno brak informacji o planowanej modernizacji, jak i brak alternatywnego transportu na ten czas.  
- Odcina się nas od komunikacji publicznej i to jest bardzo smutne. Zapomniano, że zapewnienie transportu publicznego mieszkańcom jest obowiązkiem, bez względu na to, czy dana linia jest rentowna, czy też nie jest – dodał wójt Krośnic, Andrzej Biały. Żal wyraził również wójt Cieszkowa dodając, że bardzo istotne jest to, co będzie po zakończeniu modernizacji. Nasi przedstawiciele podnosili też argument, że brak połączenia kolejowego utrudni też przyjazd turystów do Doliny Baryczy. Zebrani jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie likwidacji połączeń kolejowych relacji Krotoszyn - Wrocław Główny, wyrażając w ten sposób protest przeciwko wprowadzeniu tej zmiany. Stanowisko to zostanie przekazane samorządom Dolnego Śląska i Wielkopolski, a także Polskim Liniom Kolejowym oraz Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju. 

Alicja 
Szczepańska-Sikorska
dodał: jsl
 
 
Kalendarz
Kalendarz

środa
19 września 2018

pn wt śr cz pt sb nd
12
3456789
10111213141516
171819 20212223
24252627282930
 
Linki milickie



Starostwo Powiatowe



Gmina Milicz



Policja w Miliczu



Zespół Szkół
przy ul. Trzebnickiej




Stowarzyszenie
Dolina Baryczy




Gmina Cieszków



Nadleśnictwo Milicz



Technikum Leśne
w Miliczu




Gmina Krośnice



I LO w Miliczu



OSiR w Miliczu



Bank Spółdzielczy
w Miliczu
 
Nasz adres
Redakcja Głosu Milicza
56-300 Milicz
ul. T. Kościuszki 22
tel. 71-3830-021, 71-3831-189
sekretariat@glosmilicza.pl
 
Skład redakcji
Redaktor naczelna:
Jolanta Sławenta
Z-ca redaktor naczelnej:
Grażyna Szczepaniak-Antosik
Dziennikarze:
Bartosz Jakubowski
Agnieszka Kaczmarek
Alicja Szczepańska-Sikorska
Agnieszka Jezierska
Ewa Morozowicz
 
© 2004 Głos Milicza Wszelkie prawa zastrzeżone

Drivers... start Your engines
by jPORTAL 2