.: Na imieniny do: Celestyny, Iwony i Piotra .: Użytkowników online: 4
     | home
      Nie masz jeszcze konta? Możesz !
 

W galerii
BWO-2018
OOM i MMM-2018
 
Brydż-Turnieje
Turnieje Milickie
 
Milicka Wiosna 2018
Wyniki Turnieju
Galeria foto
 
Informacje
Telefony
 
Statystyki
Użytkowników: 0
Gości: 4
 
Twój adres IP
54.234.227.202
 
Liczba odwiedzin
 
 
  Przerwa w obradach do 20 stycznia - 2019-01-04 10:11:35
Przewodniczący Rady Miejskiej w Miliczu Leszek Żuber podczas sesji 28 grudnia, na której miało dojść do uchwalenia budżetu gminy na 2019 rok, niespodziewanie ogłosił do 20 stycznia przerwę w obradach. Tym samym nie uchwalono budżetu gminy Milicz.


W sesji uczestniczyło 20 z 21 radnych; nieobecna była radna opozycyjna Marzanna Łabaczuk. Uchwalenie budżetu gminy Milicz na 2019 r. miało być najważniejszym punktem sesyjnych obrad. Jednak do głosowania nad projektem uchwały budżetowej nie doszło.

Zmienić porządek obrad
Już na początku obrad doszło do konfliktu między koalicyjnymi a opozycyjnymi radnymi. Przewodniczący Leszek Żuber zamierzał bowiem zmienić porządek obrad, by ustalić inną kolejność głosowania nad projektami uchwał – według jego koncepcji jako pierwsze miały być głosowane uchwały dotyczące pomocy społecznej, w tym m.in. w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego ubogie osoby do otrzymania wsparcia w formie posiłku lub pieniędzy na zakup posiłku. Według ustalonego porządku obrad głosowanie nad tymi uchwałami miało odbyć się dopiero po głosowaniu nad budżetem gminy. Wprowadzeniu zmian przez przewodniczącego po porządku obrad sprzeciwiła radna Halina Smolińska, była przewodnicząca Rady Miejskiej, dowodząc, że takie zmiany mogą być dokonane tylko w wyniku głosowania Rady Miejskiej, a nie wskutek decyzji przewodniczącego Rady. Doszło wówczas do gwałtownej wymiany zdań między przewodniczącym Żuberem, radną Smolińską i radnym Andrzejem Nestorukiem, po czym przewodniczący zarządził przerwę, by naradzić się z radcą prawnym. Po przerwie zarządził natomiast głosowanie nad zmianą porządku obrad, lecz wniosek o wprowadzenie zmian nie przeszedł – „za” zagłosowało 10 opozycyjnych radnych, lecz również 10 radnych koalicyjnych było przeciw. 

Zmiany w budżecie na 2018 rok
Zgodnie z niezmienionym porządkiem obrad Rada Miejska w pierwszej kolejności uchwaliła większością głosów zmiany w budżecie gminy na 2018 r. Wynikały one głównie ze zmian przeznaczenia pieniędzy z funduszu sołeckiego. Jak tłumaczył były skarbnik Tadeusz Ciesielski, czasowo zajmujący się finansami gminy w miejsce nieobecnego skarbnika, wiele sołectw dokonało zmian w wydatkowaniu przyznanych im pieniędzy, zwiększając i zmniejszając nakłady na poszczególne przedsięwzięcia, które wcześniej sołectwa wybrały sobie do realizacji. – Jest to czyszczenie budżetu – wyjaśniał T. Ciesielski, dodając, że zmiany te są kwotowo nieznaczne. Części opozycyjnych radnych wyjaśnienia te jednak nie przekonały. Przewodniczący Żuber miał pretensję, że radni otrzymali tę „czyszczącą” budżet uchwałę na ostatnią chwilę. Natomiast radny Paweł Wybierała stwierdził, że cała procedura związana z przesunięciami pieniędzy w funduszu sołeckim została postawiona na głowie – bo najpierw zmiany w wydatkach zostały zrealizowane, a teraz Rada Miejska ma te zmiany uchwalić. – Czyli teraz my mamy te zmiany zaklepać, zalegalizować – podsumował radny. T. Ciesielski tłumaczył, że zawsze tak to wyglądało, również za kadencji Pawła Wybierały, i to nawet na większe kwoty. Tu radny Wybierała wytknął, że wina leży po stronie urzędników Urzędu Miejskiego, gdyż to oni „pilotują” zakupy dla sołectw z funduszu sołeckiego. – W Urzędzie Miejskim panuje bałagan – stwierdził. Z podobnym duchu wypowiadał się radny Nestoruk, stwierdzając, iż urzędnicy powinni dyscyplinować sołtysów przy prowadzeniu rozliczeń z funduszu sołeckiego, pilnując m.in. terminów spływu faktur. Inną diagnozę postawił radny Edmund Bienkiewicz, mówiąc, iż w Urzędzie powinna zostać wzmocniona obsługa sołectw, jak również klubów sportowych, aby wspomóc ich przy prowadzeniu rozliczeń z przyznanych pieniędzy. – Pamiętajmy, że oni wykonują swoją pracę społecznie i nie zawsze wiedzą, jak rozliczać się poprawnie – mówił. Radny wypomniał też P. Wybierale, iż to za jego kadencji był największy horror z rozliczeniem funduszu sołeckiego, jak również dotacji dla klubów sportowych. Na to radny Wybierała się odciął, że obecne władze gminy miały 4 lata, aby to w Urzędzie Miejskim naprawić. 

Budżet kontynuacji
Projekt budżetu na 2019 r. przedstawił radnym burmistrz Piotr Lech, stwierdzając, iż po raz pierwszy Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu gminy Milicz bez żadnych uwag. Burmistrz stwierdził także, iż prace przy konstruowaniu budżetu były bardzo trudne. – Nikt bowiem nie jest w stanie przewidzieć, jakie będą w 2019 r. ceny prądu, płace minimalne czy koszty utrzymania oświaty – mówił. Przedłożony przez siebie budżet burmistrz Lech nazwał budżetem kontynuacji i rozwoju. Jako kluczowe inwestycje, jakie będą w 2019 r. realizowane przez gminę, wskazał m.in. dokończenie budowy sali gimnastycznej przy SP2 w Miliczu, oddanie publicznego żłobka, w którym rodzice płacić będą tylko za wyżywienie, czy budowę stacji uzdatniania wody w Gądkowicach wraz z rozbudową ujęcia wody.
Rada Miejska nie przystąpiła jednak do uchwalania budżetu, gdyż opozycyjni radni zarzucili burmistrzowi, że tuż przed sesją przekazał im do tego projektu swoje poprawki, które zwiększają zarówno dochody, jak i wydatki o 10 mln zł. – Traktujecie nas niepoważnie – skomentowała radna Alicja Szatkowska. Radny Wybierała pytał natomiast, jak się ma pozytywna opinia RIO do wniesionych przez burmistrza Lecha poprawek. Jak stwierdził, po wniesionych poprawkach Rada Miejska będzie uchwalać budżet inny od tego, jaki zaopiniowało RIO. Zarzucił też, że w zgłoszonej przez burmistrza poprawce wprowadzono rezerwę na inwestycje na kwotę 4 mln zł. – Wygląda na to, że tę rezerwę będzie można wydać beż żadnej kontroli – dywagował.
Z opozycyjnymi radnymi nie zgodziła się przewodnicząca komisji budżetowej Halina Smolińska, stwierdzając, iż na dwóch posiedzeniach komisji projekt budżetu został omówiony wraz z wniesionymi przez burmistrza poprawkami. 
Jednak przewodniczący Rady Leszek Żuber, przy sprzeciwie burmistrza Piotra Lecha, ogłosił przerwę w sesyjnych obradach do 20 stycznia. – Będzie czas, żeby przepracować ten budżet – posumował przewodniczący. 

Co z posiłkami dla najuboższych
Budżet gminy na dany rok powinien być uchwalony do końca roku poprzedzającego, jednak w szczególnych przypadkach może być uchwalony do 31 stycznia. Ogłoszenie przerwy w obradach sesji może mieć natomiast wpływ na świadczenie w 2019 r. przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Miliczu pomocy w formie posiłków najuboższym mieszkańcom gminy. Zgodnie z porządkiem obrad projekt tej uchwały miał być głosowany na sesji po uchwaleniu budżetu, lecz z powodu przerwy w obradach Rada Miejska zajmie się nim dopiero 20 stycznia. 
Uchwała podnosi próg dochodowy do 150 proc. progu ubóstwa, uprawniający do otrzymania z OPS pieniędzy na zakup ciepłych posiłków bądź też na dofinansowanie posiłków w szkole w przypadku uczniów. Podwyższony próg dochodowy wynosi 792 zł na 1 członka rodziny, a w przypadku osób samotnych – 1.051,50 zł. Bez tej uchwały – jak nam powiedziała dyrektor Marta Markowska z OPS – z tej formy bezzwrotnej pomocy będą mogły skorzystać tylko osoby o dochodach 528 zł na 1 członka rodziny lub 701 zł w przypadku osób samotnych. – Dopóki nie będzie podjętej uchwały, pomoc dla osób z wyższymi dochodami jest w zawierzeniu – stwierdza dyrektor Markowska. Mowa tu o grupie kilkudziesięciu osób. – Z pewnością jednak nie pozostawimy ich samym sobie i do czasu podjęcia uchwały przez Radę Miejską zamierzamy ich wspierać z innej puli pieniędzy przeznaczonych na pomoc społeczną – dopowiada dyrektor OPS w Miliczu.
Grażyna  Szczepaniak-Antosik

dodał: jsl
 
 
Kalendarz
Kalendarz

niedziela
19 maja 2019

pn wt śr cz pt sb nd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
 
Linki milickie



Starostwo Powiatowe



Gmina Milicz



Policja w Miliczu



Zespół Szkół
przy ul. Trzebnickiej




Stowarzyszenie
Dolina Baryczy




Gmina Cieszków



Nadleśnictwo Milicz



Technikum Leśne
w Miliczu




Gmina Krośnice



I LO w Miliczu



OSiR w Miliczu



Bank Spółdzielczy
w Miliczu
 
Nasz adres
Redakcja Głosu Milicza
56-300 Milicz
ul. T. Kościuszki 22
tel. 71-3830-021, 71-3831-189
sekretariat@glosmilicza.pl
 
Skład redakcji
Redaktor naczelna:
Jolanta Sławenta
Z-ca redaktor naczelnej:
Grażyna Szczepaniak-Antosik
Dziennikarze:
Bartosz Jakubowski
Agnieszka Kaczmarek
Alicja Szczepańska-Sikorska
Agnieszka Jezierska
Ewa Morozowicz
 
© 2004 Głos Milicza Wszelkie prawa zastrzeżone

Drivers... start Your engines
by jPORTAL 2