www.glosmilicza.pl

:: 220 km dróg powiatowych do remontu
Wiadomość dodana przez: jsl (2019-06-06 08:41:27)

Starostwo Powiatowe zarządza siecią 310 km dróg, z czego 220 km wymaga kompleksowych remontów. 170 km dróg powiatowych znajduje się na terenie gminy Milicz (55 proc.), 80 km dróg leży w gminie Krośnice (26 proc.), a 60 km w gminie Cieszków (19 proc.).

Stan dróg powiatowych był jednym z głównych tematów posiedzenia komisji budżetu i spraw społecznych Rady Powiatu, które odbyło się 22 maja. Jak podał kierownik Wydziału Dróg Powiatowych Henryk Włodarczak, od 1999 roku do dziś powiat wyremontował 87 km dróg. – Nawierzchnie na tych odcinkach określamy mianem „nowe”. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że 50 proc. tych nowych dróg wymaga już zabiegów regeneracyjnych, czyli powierzchniowego utrwalenia. Takich zabiegów wymaga już choćby droga sulmierzycka na odcinku Gądkowice - Sulmierzyce oraz droga Milicz - Gogołowice - Marchwice – wyliczał kierownik Włodarczak. Oprócz 87 km tzw. nowych dróg powiat ma 220 km starych, przeważnie smołowych dróg wybudowanych w latach 70. Wszystkie stare drogi wymagają pilnych kompleksowych remontów. Do tego dochodzi jeszcze potrzeba budowy chodników, mostów i przepustów.

Obcięty budżet na utrzymanie
Kierownik Henryk Włodarczak informował, że jego wydział pracuje w skrajnie trudnych warunkach. – Ograniczony do minimum plan potrzeb finansowych na drogach na ten rok wynosił 2,14 mln zł. Tymczasem gospodarujemy kwotą tylko 1,3 mln zł. Części zadań przez ograniczony budżet nie jesteśmy w stanie realizować – mówił H. Włodarczak.
Jeżeli chodzi o inwestycje na drogach powiatowych, w tym roku na pewno zostanie wyremontowany odcinek drogi z Wałkowej do Wąbnic o długości 2,4 km. Pracę za 824,1 tys. zł wykona firma Colas Polska. W czerwcu powinien zostać także rozstrzygnięty przetarg na przebudowę tzw. drogi wstydu z Grabownicy w kierunku Drożdżęcina, na co powiat pozyskał dofinansowanie 1 mln 570 tys. zł z Funduszu Dróg Samorządowych. Prawdopodobnie w tym rok uda się wyremontować tę drogę.

Za mało kasy na inwestycje
We wstępnym planie inwestycyjnym wydziału na 2019 rok były także 4 inne zadania, których w tym roku powiat nie jest w stanie wykonać. Jest to remont 2 dróg: Potasznia – Bracław w gminie Milicz (koszt ok. 1,2 mln zł) i Stara Huta – Możdżanów w gminie Krośnice (koszt ok. 1,5 mln zł), wykonanie chodnika wraz z odwodnieniem w Rudzie Sułowskiej (szacowany koszt 512 tys. zł) oraz wykonanie odwodnienia drogi powiatowej w Łazach Wielkich (koszt 110 tys. zł). Wykonanie tych inwestycji zostało przesunięte na kolejne lata.
W tym roku zostanie natomiast opracowana za 60 tys. zł dokumentacja na przebudowę mostu w Czatkowicach. Realizacja tej inwestycji za ok. 600-800 tys. zł jest planowana na 2020 rok pod warunkiem uzyskania 50 proc. dofinansowania z Ministerstwa Infrastruktury. Jak mówił kierownik, powiat zgodnie z opracowanym przeglądem mostów planuje remontowanie 1 mostu rocznie.
– Obecnie mamy dokumentację na remonty 20 km dróg za około 9 mln zł. Ponadto mamy dokumentację na kilka mniejszych robót drogowych na łączną kwotę 1,8 mln zł, jak chociażby chodnik w Guzowicach. W planach jest opracowanie dokumentacji za 170 tys. zł na wykonanie kolejnych zadań inwestycyjnych – mówił kierownik Henryk Włodarczak, który na komisji podkreślał duże wsparcie gminy Krośnice przy remontach dróg. Jak mówił kierownik, gmina w 2018 roku wykonała za powiat remonty dróg w Krośnicach na ul. Kolejowej i Sanatoryjnej oraz w Pierstnicy, a także wybudowała kolejny odcinek chodnika w Bukowicach. Łącznie w 2018 roku gmina Krośnice przeznaczyła na inwestycję na drogach powiatowych 1,2 mln zł. W tym roku w swoim budżecie zabezpieczyła identyczną kwotę na dofinansowanie remontów dróg w Wąbnicach i Grabownicy.

Radni pytają
Przewodniczący komisji budżetu i spraw społecznych Marcin Ciesielski wskazywał, iż jeżeli chodzi o planowany do poniesienia na kolejny rok koszt odwodnienia drogi powiatowej w Łazach Wielkich za 110 tys. zł, to bardziej oczekiwane przez mieszkańców byłoby opracowanie dokumentacji na remont drogi z Lasowic do Łaz Wielkich oraz wykonanie projektu chodnika w Łazach Wielkich. Radny Ciesielski wskazywał także na potrzebę karczowania zarośniętych poboczy przez pracowników Wydziału Dróg Powiatowych. Jak przypomniał M. Ciesielski, Rada Powiatu w tym roku zabezpieczyła w budżecie środki na zakup rębaka, dzięki czemu na bieżąco będzie można usuwać wycięte krzaki.
Radna Krystyna Patalas mówiła o konieczności pilnego poszerzenia zjazdu z drogi powiatowej w Rudzie Milickiej w kierunku drogi na Stawno. Obecnie wjeżdżające tam autobusy nie mieszczą się na drodze. Kierownik Włodarczak odpowiedział, że wjazd na drogę do Stawna jest odcinkiem drogi gminnej, i to gmina Milicz miała się zająć jej poszerzeniem.
Radny Krzysztof Domagała przypominał o rozjeżdżonej przez samochody ciężarowe drodze powiatowej w Łazach i proponował, by postawić na niej znaki z ograniczeniem tonażu. Kierownik Włodarczak odpowiedział, że powiat nie może na drodze w Łazach wprowadzać takich ograniczeń.
Radny Piotr Psiuk proponował, by powiat zainicjował rozmowy w sprawie przeprowadzenia remontu będącej własnością Nadleśnictwa Milicz drogi w Jankowej w gminie Cieszków. Radny Ciesielski stwierdził jednak, że ostatnio jechał tą drogą i nie jest tak źle, są drogi z o wiele gorszą nawierzchnią, jak chociażby droga ze Starej Huty w kierunku Możdżanowa.
Starosta Grzegorz Duda odpowiedział, że decyzje o tym, które drogi powiatowe będą remontowane w pierwszej kolejności, należeć będą do włodarzy gmin, którzy będą się dokładać do inwestycji. Jak podkreślał kierownik Henryk Włodarczak, w 2019 roku powiat wykonuje remonty na terenie gminy Krośnice. W 2020 roku remontowane będą przy udziale gminy drogi na terenie gminy Milicz, a w 2021 roku w Cieszkowie. Do tego czasu samorządy będą mogły przygotować fundusze na wsparcie finansowe powiatu.
Bartosz Jakubowski




adres tej wiadomości: www.glosmilicza.pl/news.php?id=5570