www.glosmilicza.pl

:: Rewolucja drogowa w Miliczu
Wiadomość dodana przez: jsl (2020-01-23 10:49:05)

Władze gminy Milicz zamierzają wprowadzić na terenie milickiej starówki duże zmiany w organizacji ruchu drogowego. Ulica Wrocławska ma być jednokierunkowa, natomiast ulica Działkowa dwukierunkowa. Pojawią się też nowe płatne miejsca parkingowe.

Projekt uporządkowania organizacji ruchu w centrum miasta gmina Milicz zleciła w drodze przetargu firmie projektowej z Wrocławia, która opracowała koncepcję zmian w organizacji ruchu drogowego, konsultując planowane zmiany z mieszkańcami. W tym celu odbyło się w grudniu kilka spotkań projektantów z mieszkańcami Milicza, na których mieszkańcy mogli się zapoznać nie tylko z wizją projektantów, ale także zgłaszać swoje uwagi. Opracowany projekt musi być teraz zaopiniowany przez Ogniwo Ruchu Drogowego milickiej Policji, a następnie zatwierdzony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu. 
Opracowana przez projektantów koncepcja organizacji ruchu drogowego na terenie milickiej starówki była przedmiotem obrad komisji społecznej Rady Miejskiej w Miliczu na posiedzeniu 21 stycznia, w którym uczestniczył również projektant arch. Piotr Mastalerz, a także kierownik Ogniwa Ruchu Drogowego milickiej Policji asp. Robert Peć. 
Uporządkowanie organizacji ruchu drogowego odbywa się w ramach rewitalizacji milickiej starówki i stanowi tylko jeden z elementów uporządkowania tej części Milicza. 

Ulica dwu i jednokierunkowa
Najważniejszą planowaną zmianą w organizacji ruchu drogowego w centrum miasta jest przekształcenie jednokierunkowej obecnie ul. Działkowej w ulicę dwukierunkową. Dzięki temu zmniejszyłoby się natężenie ruchu na skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego z ul. Wrocławską i 1 Maja, gdyż kierowcy chcący dostać się na ul. Krotoszyńską, zamiast jechać przez skrzyżowanie, mieliby alternatywę w postaci ul. Działkowej, skąd poprzez bulwar Jana Pawła II (dawna ul,. Mostowa) mogliby dojechać na ul. Krotoszyńską. Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. Działkowej wiąże się też z zakazem parkowania wzdłuż całej tej ulicy, za wyjątkiem wydzielonych miejsc parkingowych. 
Drugą ważną zmianą, jaką zaproponował projektant, jest przekształcenie ul. Wrocławskiej, która obecnie jest ulicą dwukierunkową, w ulicę jednokierunkową, gdzie ruch samochodowy odbywałby się tylko w kierunku rynku. Takie rozwiązanie pozwoliłoby na wygospodarowanie większej liczby miejsc parkingowych na tej ulicy, gdyż zamiast parkowania równoległego do krawężnika, jak ma to miejsce obecnie, miejsca parkingowe zostałyby wytyczone po skosie, gdyż pas jezdni na ulicy jednokierunkowej może być węższy. Przekształcenie ul. Wrocławskiej w jednokierunkową zwiększyłoby także przepustowość na skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego, co dodatkowo udrożniłoby ruch samochodowy w tej części miasta. 

Staromiejski szlak rowerowy
Projekt zakłada też uporządkowanie szlaku rowerowego biegnącego przez centrum poprzez połączenie istniejących ścieżek rowerowych. Obecnie na ul. 1 Maja istnieje dwukierunkowa ścieżka rowerowa, która jest jednak zbyt wąska. Według koncepcji projektanta miałaby ona służyć tylko rowerzystom jadącym w kierunku rynku, którzy po pokonaniu skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego poruszaliby się już w kierunku rynku jezdnią ul. Wrocławskiej przekształconej w ulicę jednokierunkową biegnącą w tym samym kierunku. Natomiast rowerzyści poruszający się od strony rynku pokonywaliby ul. Wrocławską „pod prąd”, jadąc prawą stroną ulicy. Dla nich też na skrzyżowaniu z ul. Cichą ustawiona byłaby sygnalizacja świetlna, by mogli bezpiecznie pokonać skrzyżowanie. Kontynuacją tej rowerowej ścieżki byłaby nowa ścieżka rowerowa na ul. 1 Maja, która zostałaby wydzielona z pasa jezdni, co jest możliwe, bo ul. 1 Maja ma szerokość 8 m. Dzięki takiemu rozwiązaniu na odcinku od rynku do pl. Waresiaka rowerzyści jadący w przeciwnych kierunkach mieliby swoje własne ścieżki rowerowe. 

Będą strefy zamieszkania
W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, a także w celu uporządkowania ruchu kołowego projekt przewiduje także ustanowienie w centrum miasta tzw. stref zamieszkania, które oznakowane są znakiem drogowym D-40 (początek strefy zamieszkania) i D-41 (koniec strefy zamieszkania). W takiej strefie pierwszeństwo mają zawsze piesi, pojazdy mogą poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/godz., wszystkie skrzyżowania są równorzędne, a kierowcy mogą parkować tylko w miejscach do tego wyznaczonych. 
Takie strefy zamieszkania mają objąć cały milicki rynek oraz obszar przyległy do rynku wraz z ulicami Garncarską, Kuźniczą, Rzeczną, Kościelną i Długą, a także na parkingu przy targowisku przy ul. Działkowej oraz na nowym parkingu przy ul. Krotoszyńskiej. 

Płatne miejsca parkowania
Proponowane zmiany w organizacji ruchu drogowego na terenie milickiej starówki zakładają też utworzenie dodatkowych płatnych miejsc parkingowych. Obecnie tylko na milickim rynku funkcjonuje płatny parking. Projekt zakłada wprowadzenie dodatkowych płatnych stref parkowania. Na milickim rynku płatne stałyby się wszystkie miejsca parkingowe, także te, które usytuowane są naprzeciwko kawiarni Adam oraz przy banku PKO, między ulicami Polską a Lwowską. Płatny miałby być także wybudowany 2 lata temu parking przy ul. Krotoszyńskiej, który leży tuż przy wyjeździe z rynku na drogę krajową. Płatny stałby się też parking przy milickim targowisku, usytuowany między ulicami Działkową a Kuźniczą, jak również wydzielone miejsca postojowe na ul. Działkowej od strony ul. Wojska Polskiego. Ponadto strefą płatnego parkowania objęte zostałyby miejsca postojowe na jednokierunkowej ul. Wrocławskiej. 
Dla utworzonych płatnych stref parkowania wyznaczono w projekcie alternatywne miejsca parkingowe, gdzie kierowcy mogliby parkować bezpłatnie. Jest to obszar pomiędzy ul. Wałową a Parkową, przy bulwarze Jana Pawła II, a także naprzeciwko parkingu przy ul. Krotoszyńskiej, po drugiej stronie drogi krajowej. 

Drobna korekta na ul. Osiedle
Na zlecenie gminy wrocławski projektant opracował też organizację ruchu drogowego na ul. Osiedle w Miliczu. Jest tam bowiem problem z wyjazdem z ul. Osiedle i z włączeniem się do ruchu na ul. Krotoszyńskiej, gdyż częstokroć widoczność wyjeżdżającym kierowcom zasłaniają samochody parkujące na ul. Osiedle w pobliżu skrzyżowania. Dwie pierwsze koncepcje projektanta spotkały się jednak z gwałtownymi protestami mieszkańców tego rejonu, gdyż zakładały wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na całej ul. Osiedle, na którą miałoby się wjeżdżać tylko wjeżdżać z ul. Krotoszyńskiej, lecz wyjazd na ul. Krotoszyńską miałby odbywać się już z ul. Polnej, która również miałaby być przekształcona w ul. jednokierunkową. Ostateczny wariant, który mieszkańcy zaakceptowali, zakłada, że na ul. Osiedle, na odcinku od skrzyżowania z ul. Krotoszyńską do skrzyżowania z ul. Piaskową. obowiązuje zakaz zatrzymywania się pojazdów. Problem z organizacją ruchu w tym miejscu wynika z tego, że w pobliżu mieści się przedszkole ze żłobkiem, jest więc duże zagęszczenie ruchu. 
Grażyna Szczepaniak-Antosik




adres tej wiadomości: www.glosmilicza.pl/news.php?id=5621