2 673 866
Rotmistrz: `Uczestnicy domagali się równości dla wszystkich obywateli, niezależnie od koloru skóry, wyznani...
chicago: czytam te gazety i za cholere nie wiem gdzie jest prawda moze ktos mi powie ktore pismo jest chociaz...
Zew: Już widzę jak ci młodzi ludzie gorączkowo biegną do szkoły, aby móc wziąć udział w zajęcia...
Zew: Cóż za bohaterowie! Policjanci z ogniwa ruchu drogowego zasłużyli na wielkie brawa za swoją inte...
Zew: Nie ma co ukrywać, obchody Dnia Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej w Krośnicach to prawdziwe wydarz...
Wywiad z dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Miliczu, Krystyną Piosik
Jak wygląda powrót uczniów do szkoły po świąteczno-noworocznej przerwie?
Uczniowie powrócili do szkoły w systemie stacjonarnym. Wszystkie zajęcia edukacyjne i pozalekcyjne ruszyły. Szkoła jest przygotowana do stosowania się do wytycznych MEiN, MZ i GIS. Aktualizujemy i upowszechniamy wśród uczniów i rodziców procedury funkcjonowania szkoły w czasie epidemii.
Szkoła znów tętni życiem, słychać gwar uczniów i śmiech, a to jest prawdziwe oblicze szkoły i tego życzylibyśmy sobie na długo, ale oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nasze życzenia są mało ważne w obliczu zagrożenia. Uczniowie klas starszych już przyzwyczaili się do nauczania zdalnego, z pewnością też rozleniwili się, więc nie wszyscy tak chętnie powrócili do nauki stacjonarnej, natomiast młodsi z entuzjazmem powrócili do normalnej nauki. Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z planem, również dodatkowe, ale oczywiście z zachowaniem reżimu sanitarnego.
W niedzielę 23 stycznia, jak w poprzednich latach, odbywać się będzie organizowany przez naszą szkołę V Festiwal Kolęd i Pastorałek. Ze względu na sytuację pandemiczną, podobnie jak w poprzednim roku, przeprowadzony będzie w trybie zdalnym. Regulamin dostępny jest już na naszej stronie internetowej, profilu na Facebooku i został wysłany do szkół powiatu milickiego. Zachęcamy wszystkich uzdolnionych wokalnie do podtrzymywania tradycji bożonarodzeniowych poprzez śpiewanie kolęd i pastorałek.
Bardzo ważny jest dla nas także aspekt aktywności fizycznej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że zdalna nauka wymuszała długie siedzenie przed komputerem, dlatego też podejmujemy szereg inicjatyw, które zachęcą dzieci i młodzież do ruchu. 17 stycznia rozpoczną się II Mistrzostwa Szkoły Klas I-III w Cymbergaja. W ubiegłym roku zawody te cieszyły się dużym zainteresowaniem, jestem przekonana, że w tym roku będzie podobnie.
Czy może Pani podać, ilu nauczycieli i uczniów jest już zaszczepionych? Czy najmłodsi uczniowie w wieku od 5 do 11 lat, którzy dopiero od grudnia ub. r. mogą się szczepić chętnie korzystają z tej możliwości?
Zaszczepionych jest 82 proc. nauczycieli, 15 proc. uczniów w wieku do 11 lat. Natomiast liczba uczniów zaszczepionych w wieku powyżej 12 lat wzrosła do 48 proc. w stosunku do listopada 2021 r., kiedy zaszczepionych w tej grupie wiekowej było 29 proc.
Jak szkoła radzi sobie z organizacją lekcji i zajęć w pandemii COVID-19? Na jakie wsparcie ze strony nauczycieli, pedagogów i psychologów mogą liczyć uczniowie?
W związku z powrotem do nauczania w szkole od 10 stycznia, a jednocześnie nasileniem zachorowań i troską o to, byśmy mogli uczyć się stacjonarnie notorycznie przypominamy uczniom o zasadach obowiązujących w czasie pandemii: maseczka – bezwzględnie w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu; higiena – częste mycie lub dezynfekcja rąk; dezynfekcja rąk i powierzchni użytkowych przed zajęciami i po nich i dystans. Zwracamy uwagę i wyczulamy rodziców, by do szkoły uczęszczały dzieci zdrowe, a rodzice ograniczali swoje wejścia do budynku.
Zarówno teraz, jak i podczas nauki zdalnej wychowawcy, pedagodzy i psycholog byli w stałym kontakcie z uczniami i rodzicami. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych mieli możliwość korzystania z zajęć w szkole, ze wsparcia nauczyciela wspomagającego. Zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne i wszystkie inne prowadzone indywidualnie bądź w małych grupach organizowane były stacjonarnie. Uczniowie klas I-III na wniosek rodzica mieli zapewnioną opieką świetlicową.
Która grupa uczniów – z klas młodszych czy starszych – lepiej sobie radzi z pandemiczną sytuacją w szkole?
Trudno powiedzieć. Myślę, że jest to kwestia nie wieku, ale osobistych doświadczeń, gdyż jeśli dziecko przeżyło ciężką chorobę bliskiej osoby bądź śmierć, np. dziadka, babci, to zarówno dla 7-8- latka, jak i dla 14-latka to traumatyczna sytuacja i potrzeba czasu, aby zacząć w miarę normalnie funkcjonować. Jeśli tylko o takich sytuacjach wiemy, to otaczamy ucznia wsparciem.
Jak według Pani pandemia wpłynęła na życie szkoły i na samych uczniów?
Z pewnością pandemia wpłynęła na nasze życie. Plusem jest wzrost kompetencji informatycznych, zarówno uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Podczas minionej nauki zdalnej odnotowaliśmy pojedyncze przypadki, gdy uczeń nie pamiętał hasła czy loginu, nie umiał się zalogować. Dla nauczycieli nauka zdalna też nie jest już wyzwaniem. Byliśmy jedną z pierwszych szkół w powiecie milickim, które wprowadziły zajęcia zdalne, najpierw poprzez Discord, później ZOOM i Teamsy.
Jeśli chodzi o minusy, to z pewnością ograniczenie kontaktów międzyludzkich, tak ważnych szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. Trudno będzie nadrobić ten czas, a także uświadomić młodym ludziom, że człowiek jest istotą społeczną i do właściwego funkcjonowania jest mu niezbędny drugi człowiek, i to nie ten wirtualny przyjaciel, ale ten z ławki szkolnej, z sąsiedztwa.
Rozmawiała
Agnieszka Jezierska
Tylko zalogowani użytkownicy mogą reagować na artykuły.
Brak komentarzy do tej publikacji.